O STANDARDU
U obavljanju svoje delatnosti, sve vrste organizacija, bez obzira na svoju veličinu, se susreću sa internim ili eksternim faktorima koji dovode do neizvesnosti da li će i kada biti ostvareni postavljeni ciljevi.
Sve aktivnosti organizacije uključuju postojanje rizika. Organizacija upravlja tim rizicima tako što ih identifikuje, analizira, vrši njihovo vrednovanje i donosi odluke o postupanju sa njima. U toku procesa upravljanja rizicima organizacija komunicira sa zainteresovanim stranama i vrši monitoring i preispitivanje rizika i mera za kontrolu kojima se smanjuje rizik i obezbeđujući nivo na kojem više nije potrebno tretirati takve rizike.
Standard ISO 31000 preporučuje da organizacija razvija, implementira i konstantno unapređuje okvir čija je svrha integracija procesa upravljanja rizicima u čitavoj organizaciji, tj. na kompanijskom nivou (u procesima upravljanja, definisanja strategije i planiranja, procesima izveštavanja, politikama, vrednostima kompanije i korporativnoj kulturi).
Upravljanje rizicima može biti primenjeno na svim nivoima organizacije – od kompanijskog nivoa, preko pojedinih organizacionih delova, pa sve do pojedinačnih projekata i aktivnosti.
Standard ISO 31000 pruža generičke smernice za upravlјanje rizicima u celoj organizaciji.
Prema standardu ISO 31000 proces upravljanja rizikom, uz stalno komuniciranje I konsultovanje sa zainteresovanim stranama, obuhvata:
- Utvrđivanje konteksta
- Identifikaciju rizika
- Analizu rizika
- Ocenu (vrednovanje) rizika
- Postupanje sa rizicima (tretiranje rizika)
- Praćenje i preispitivanje
KORISTI OD IMPLEMENTACIJE
Primenom procesa upravljanja rizicima prema ISO 31000 organizacija može imati višestruke koristi:
- povećanje verovatnoće ostvarivanja postavljenih poslovnih ciljeva,
- podsticanje proaktivnog delovanja rukovodstva,
- povećanje svesti i shvatanja potrebe identifikacije i tretiranja rizika u organizaciji,
- unapređenje sposobnosti identifikovanja prilika i pretnji,
- povećano usklađivanje sa relevantnim propisima i međunarodnim standardima,
- unapređenje upravljanja, izveštavanja, poverenja zainteresovanih strana,
- ustanovljavanje pouzdane osnove za donošenje odluka i planiranja,
- snižavanje gubitaka, efikasnije korišćenje resursa,
- unapređenje poslovanja,
- unapređenje zdravlja i bezbednosti zaposlenih,
- zaštite životne sredine,
- unapređenje otpornosti organizacije prema pretnjama i dr.